05 August, 2009

1) Perginyer Pengarah 1Malaysia

Salam Semua..

Tiba2 aku nak tulis pasal...
Allahyarham Yasmin Ahmad.


Mega mendung di angkasa
Hembusan bayu dingin terasa
Gerimis berderai di merata
Bagai mutiara

Rahmat dibawa bersama
Limpahannya meresap di jiwa
Adakala bahgia di rasa
Meskipun duka nestapa

c/o
Tika hujan turun
Sayup mendayu lagu keroncong
Merdu irama di alun
Bersenandung

Hujan membasahi bumi
Melahirkan keluhuran budi
Mengerat perpaduan suci
Kasih sayang abadi

Lagu dlm filem Mukhsin
" Hujan Keroncong"

Aku suka lagu tuh... :)
Damai jer rasa layan lagu tuh...

Nak2 masa tengah hujan turun..
Betapa arwah syg ibu & bapanyer...

Itulah dia...
Klu kita buat sesuatu kerja itu iklas utk ibu & bapa kiter...
Macam tulah hasilnyer..

Pengarah yg penah mengarahkan ceritera "Rabun" ini..
Walaupun cerita ini hanya di tayangkan di rtm shj suatu ketika dulu..
Dan masa itu arwah masih belum terkenal lagi...



Sungguh bersahaja menceritakan perihal kehidupan sebenar
di Malaysia.. khusus sekitar di tahun 60 an & 70 an

Antara filem2 popular yg di arahkan oleh arwah..


- Cerita ni perhal percintaan remaja
dan masyarakat cina & malayu


- Cerita ini mugkin sambungan
dari cerita diatas..
Cerita ini pula...
Ada beberapa babak2 yg mungkin

menyinggung masyarakat melayu...

tp aku rasa itulah kehidupan
sebenar sebagai suami isteri melayu kan?


- Cerita ini sepatutnyer yg mula2
di tunjukkan sebelum Sepet & Gubra.
Kerana dia seolah2 menunjukkan zaman kanak2

bagi watak utama gadis melayu
dlm sepet & gubra tersebut.
Aku rasa citer ni adalah yg terbaik dari arwah.


- Citer ni aku xtengok lagi...
tp xmustahil aku akan dpt kan dvd dia..


- Harap2 cerita ini dpt ditanyangankan...
Demi utk memperbagaikan jenis2
cerita di malaysia ini...

X ler kita sik di sajikan dgn cerita2 barat yg penuh
dengan tipu daya seperti transformers,
Star Wars dan sewaktu dengannyer lah... emm...

Dalam banyak2 watak yg di wujudkan oleh arwah dl filemnyer
Aku paling berkenan dengan watak seorang budak perempuan
Yg kipoci... dlm filem Mukhsin.

Ini dia budaknyer...
Aku rasa korg pun kenal kan...??
Pic yg sebelah kanan tu korg abaikan k..hehe..
Lawak kan budak nih...


- Dan tentu sekali arwah ada menghasilkan berpuluh2 iklan
yg berjiwa malaysia.
Antara yg aku berkenan adalah
pic iklan yg ada kat bawah ini...
comel kan...?


Memang arwah mempunyai bakat yg
di anugerah allah pd nyer...
Sebut pasal anugerah allah...
dia juga ada di katakan sebagai...
seorang khunsa.
Pada aku siapa pun dia...
Dia telah memilih yg maner terbaik utk diri dia..
Sukar juga utk sesorg menerima kenyataan
dirinyer seorg khunsa.
Bukan pd dia sahaja..
Tetapi kpd ahli keluarga dia, suami,
kawan2 & masyarakat khususnyer..
Jadi hormatilah perasaan ahli kelaurganyer....
Mungkin ini ada hikmah yg tersembunyi yg
allah ingin berikan pd dia... insyaalah.

Jadi kpd sesiapa yg tidak mengemari karya2 arwah...
yg ader aku terbaca di ruangan hentam artis..
contohnyer... seperti sorg hamba allah di bawah ni... :

mamat Said,
July 23rd, 2009 @7:23 pm edit
ye. pukimak ni la yang menghancurkan islam dengan jarum halus, LIDAH RASMI SIS, tengok ajalah filem sial lahanatnya, semuanya menyesatkan akidah, babai, sekarang tgh ICU dan nazak, cepat mampos! cepat sket kene perembat dengan malaikat , kasi kow2 ok mungkar nakir! !@#$%^&@#$$&**


- Ketahuilah azap allah tidak mengenal kita ni siapa.
- X kira org tu baik ker jahat kat dunia nih....
- Yg penting amalan & ilmu yg hendak di bawa ke akhirat nati...
Jadi yg baik di jadikan sempadan
Yg jahat di jadikan tauladan.

Kita kan ada otak utk berpikir yg maner baik dan yg maner jahat kan?

Tepuk dada tanyalah iman...!!!

No comments: