11 March, 2009

2) iBu teRCinTa puLang kE Rahmahtullah...

saLam SEMUA...


Maaf kerana lama tidak kirimkan entry...

Ini kerana perasaan & segala2nyer di dlm minda ku ini BAGAIKAN.....
telah kosong kesemuanyer..... SEPERTI hilang ingatan & koma seketika...

Sukar utk aku meluahkan segala2nyer & berkongsi perasaan di dlm entry... kali ni... walau macam maner pun... aku cuba..... demi utk berkongsi dgn kalian semua...

Rasa sungguh tidak bersemangat & lemah sekali!!

Tp... bila aku melihat org2 di sekeliling yg menyayangi diri ku ini..

Aku terus berdiri TEGUH...!!

Wpun aku merasakan diriku bagaikan. SUDAH TIDAk mempunyai kedua2 belah kaki lagi...

Namun aku harus meneruskan hidup ini... bsama2 org2 yg tersayang di sekeliling aku...

Itu semua telah ditentukan olah yg maha esa.... aku terima ketentuan allah saw itu dgn rela hati & rehda..

Walaupun dlm kotak fikiran ini masih berputar2
dan SUKAR utk melepaskan pergi ... semua kenangan suka & duka aku.. semasa arwah tinggal bersama aku dulu...

Ibu tercinta Allahyarhamah (HAJAH SARIAH BINTI SALLEH) telah pergi meninggalkan aku buat selama lamanyer.... Pada (05hb Marc 2009) pada pukul 2 .

( setelah 21 tahun permergian bapaku... ( Allahyarham Hj Hussin Bin Dahlan )

Sekarang aku telah TIADA kedua-duanyer sekali.... ( al fatihah )

SUKAR AMAT SUKAR... UNTUK DI UNGKAPKAN DENGAN KATA2.... (al-fatihah)

- Di sini aku ceritakan detik2 terakhir aku bersama2 arwah ibuku tsyg... utk aku berkongsi suka & duka bersama kalian....



(Kenangan terakhir)

----Tanggal 04 March 2009 - RABU


-Di ruang tamu.

Semasa... aku, is3 & arwah mkn makan mlm bersama pada pukul 10.30 mlm.

Aku & is3 cuma menjamah makanan sedikit shj.. Manakala arwah mkn masak lemak NANGKA yg di masaknyer sdiri.. dengan seleranyer....

Selepas makan malam... Aku pun duduk bersama arwah menonton tv di ruang tamu.

Arwah duduk di kerusi biasa, yg selalu arwah akan duduk, , manakala aku duduk mengadap arwah.

Kami berborak2 sebelum masuk tidur.. di ruang tamu sambil menonton tv.

Is3 aku pula, selepas kemas meja terus, masuk ke dlm bilik utk menyudahkan assignment yg mesti dhantarnya pd minggu itu..

Dlm kami berborak tiba2 hp arwah berbunyi..

Aku terus ambil dr dlm bilik arwah dan terus memberikan kpd arwah.

Arwah mendpt panggilan dr anak. kpd sepupunyer.

Yg sakit koma di Hospital Seremban dan memaklumkan sepupunya itu telah pulang ke rahmatullah pd mlm itu...

Aku lihat arwah agak sedih & terkejut juga menerima berita kematian itu..
(nasib baik arwah ibuku sempat, menziaraihi sepupunya semasa koma di hospital seremban)

Dan kemudian arwah ibu ku, meminta aku membantunyer menghubungi semua ahli keluarga.. Aku pun, menghantar kiriman sms kpd semua ahli keluarga & berharap agar mereka memberi tahu kpd yg lain2...

Pada masa itu juga arwah ada... mengadu kpd ku..

" kenapa dada mak rasa mcm sempit bila nak bernafas ni mud... ??"

Mendengar kata2 itu.... Aku merasa sedikit risau tp masih... menyembunyikan perasaan itu lalu berkata,

"Mungkin angin kot.. sbb emak byk makan nangka tadi... Nak mud sapu minyak ker...??"

Arwah hanya membisu.. Lalu kami berdua, dangun beredar masuk kedlm bilik arwah....

Di dlm bilik.. arwah meminta aku, utk tolong dia menghubungi semua ahli keluarga, krk beliau ingin memberitahu berita tentang kematian sepupunyer itu kpd semua...

Di dlm bilik, arwah ada talifon yg memang dsediakan utk tujuan kami menhubungi arwah jika arwah tinggal di rumah kesorgan... Aku pun mendail semua no talifon keluarga yg terdekat.

Bila aku dpt menghubungi mereka, aku akan serahkan pd arwah utk berckp sediri & memberitahu mereka berita tersebut...

Selepas menghubungi semua adik beradiknyer & saudara mara terdekat.

(ayah chu, andak, pak uda di kerayong)

dan ahli keluarga (abg adi, abg) - utk tujuan membawa arwah ke sana utk menziarahi utk kali terakhir.

*(aku terpikir sekarang ini... nasib baik arwah berbuat demikian... klu tidak mungkin mereka2 ini tidak berkesempatan mendengar utk kali terakhir suara arwah pd masa itu..)

Selepas menghubungi mereka semua... Arwah telah mengadu kpd aku sekali lagi...

" kenapa dada mak rasa sempit bila nak bernafas ni....??" sambil dia duduk di tepi kantil..

Dan aku duduk di kerusi merah di dlm bilik arwah. Aku rasa bagaikan jantung aku yg berhenti berdegup mendengar kata2 arwah itu....

Aku mula rasa sedikit cemas pd masa tu.. perasaan itu... xpenah aku lalui sebelum ini... selalunyer aku boleh mengawal perasaan aku, sekiranya arwah mengadu demam, sakit kepala atau lain2 dimana, aku masih boleh tahan... tapi...

Klu dah masuk bab2 sakit dada nii... atau nak bernafas susah... aku dah mula panik...

Aku lihat arwah masih duduk di tepi katilnyer dlm keadaan yg biasa & tenang..

Aku pun bertanya...

"emak nak sapu minyak panas ke??" arwah berdiam... aku tahu dia nak..

Aku pun duduk di tepi katil arwah & mengambil minyak panas, lalu aku duduk dibelakang arwah utk menyapu minyak panas tersebut di belakang badannyer...

Sebelum aku sapu.. arwah terus berkata,

" badan mak berpeluh peluh nii....."

Dan aku lihat memang benar kata2 arwah itu...

( masa tu aku tak terfikir langsung!! itu adalah tanda2 )

Aku terus mengambil towel utk mengesat peluh di belakang badan arwah..

Dan kemuadian aku menyapu minyak panas ke badan arwah....

Selepas itu arwah berkata dia ingin berehat (masuk tido)

Dan arwah, memesan agar aku & is3 menutup pintu & lampu sekiranyer keluar dr bilik arwah itu nanti...

Setelah memastikan semuanyer kembali ok.. kami pun meninggalkan bilik arwah seperti yg diminta..

Pada masa itu..... Jam menunjukkan pukul 12.30mlm.

Dan aku memesan kpd anak saudaraku.... (Nazirah)

Agar memantau kedaan arwah.. jika arwah inginkan sesuatu..

(Nazirah cucu kp arwah - dia tinggal drumahku. utk menjaga arwah...sementara mendapat keputusan SPM pd bulan March ini)

Nazirah pun duduk diruang tamu, sambil menonton tv sehingga lewat mlm...

Tiba2... dlm pukul 1.30 pagi..

Aku terdengar dari luar... dimana suara arwah muntah2 memecah keheningan pd pagi itu...

Aku bingkas bangun dan keluar melihat keadaan arwah.. dia muntah di dlm toilet sambil ditemani Nazirah. Aku cuba melegakan arwah.. tp aku tengok arwah makin lama makin teruk muntah sehingga lebih 3 kali berturut2 muntah dan abis kesemua nangka yg arwah mkn smlm, telah abis keluar.. ( itu pun tanda2)

Aku, terus menyuruh is3ku & Nazirah menyalin pakaian arwah dimana baju kedah & kain batik yg arwah pakai.... basah dengan peluh arwah. Dan mereka menukarkan dgn pakaian yg kering sebelum ke klinik. Manakala aku tunggu diluar manati mereka menyalinkan pakaian arwah.

( Di mana dimasa hidupnyer arwah memang menjaga auratnyer wpun dgn anak sdiri...)

Setelah selesai semua nyer... dan setelah injin kereta dihidupkan... Kami terus mencari klinik 24 jam yg berhampiran rumah aku...

Puas kami mencari klinik 24 jam di kwasan taman rumah aku.. TP.... klnik 24 jam di kwsan rumah aku semuanyer tutup... pd masa itu aku dah jadi tension!! Akhir nyer kami pergi mencari klinik 24 jam di luar kwsan tmn rumah aku..... Pada masa itu arwah tidak pula mengadu nak muntah pada masa itu... (dlm perjlnan itu)..... aku mula berasa sedikit cemas dan menghantar kiriman sms kpd abg aku (abg adi). dan lain2.. aku xingat pd sape aku sms di masa tu... sbb agak panik. Aku cuma menghantar sms kpd mereka ...

"emak muntah2. skrg tengah cari klinik "

Dan akhir nyer kami jumpa juga 1 klinik 24 jam!!! yg berada di luar kwnsan rumah aku...

Jam pada masa itu menunjukkan lebih kurang pukul 2 pagi.

Setelah masuk ke dlm klinik tersebut. Doktor hanya membenarkan 2 org shj masuk ke dlm bilik rawatan. Aku & arwah shj yg masuk. Manakala is3 aku & Nazirah tinggal di luar bilik rawatan sahaje.

Aku memerhatikan.., Doktor klinik itu memeriksaan arwah dgn berhati2....

Aku dpt merasakan doktor itu mengecam sesuatu..... terus doktor tanya

" makcik makan apa tadi? Makcik mendapat keracunan makanan ni....." doktor itu memberitahu.

Doktor memeriksaa berhati2... dan kemudian memberitahu ubat2 yg akan diberikan nati... dan cara permakanan ubat2 tersebut...

Kemudian, arwah mendapat 1 injection, ubat tahan muntah & antibiotik.

Dan bill nyer... seperti di bawah... (RM100) 2 pagi.



Selepas itu aku lihat keadaan arwah kembali tenang selapas mendapat rawatan.

Dan kami segera pulang ke rumah....


Selepas berada di rumah...

Kami membawa arwah terus masuk ke dlm bilik. Dan aku kemudian, memastikan arwah memakan ubat tahan muntah dahulu sebelom arwah masuk tido & berehat... Dan memberikan arwah sedikit air masak sebagai minuman.

Melihat keadaan arwah kembali tenang aku merasa lega sedikit... Arwah tidak lag muntah2 selepas itu..

Pada masa itu.... Aku membalas semua kiriman sms dr ahli keluarga yg bertanyakan perihal arwah ketika itu...

(kakak ku yg berada di Melaka menghantar sms dan dia berasa amat risau.. dan meminta aku menyapukan minyak panas di belakang badanyer...)

Aku dengan pantas terus mencapai minyak panas dan menyapu minyak tersebut ke belakang badan arwah sekali lagi... ( Pd masa sekarang... hati aku berkata mungkin ini bermintaan & keinginan kakak aku yg dia ingin dilakukanya utk arwah pd ketika itu. Krn dia berada di Melaka.)

Pada masa itu juga arwah sekali lagi memberi tahu dia masih lagi berpeluh peluh.

Dan aku mengambil towel utk menyapu peluh arwah.

(Rupa2nyer itu adalah kali terakhir aku menyentuh tubuh arwah) (al-fatihah)

Selepas aku sapu minyak di badan arwah Arwah menyatakan dia mahu masuk tido kerana keletihan.....

Jadi aku, is3 & Nazirah, meninggalkan arwah utk berehat. Setelah memastikan semuanyer ok...

Aku memasan kpd Nazirah sekali lagi... agar melihat lihatkan keadaan arwah.

Aku & is3 masuk ke dlm bilik.. Sebelun masuk tido is3 ku berkata

" abg sapu minyak panas tadi kat emak banyak sgt..." aku kata " aku xnak mak muntah lagi..." ( Mungkin perasaan aku xmau kehilangan arwah pd masa tu..) ( al-fatihah)

Selepas itu kami terus masuk tido pd masa itu jam menunjukkan pukul 3.40 pagi.





---- Tanggal 05 March 2009 - KHAMIS

6.30 pagi... selepas sbyg subuh aku mengiringi is3 aku ke kereta utk dia pergi ke sekolah. seperti biasa...

Is3 aku telah pergi ke sekolah (dia cikgu).

Hari ini..... aku ingin menjaga ibu aku.....

Aku berasa terlalu mengantuk sbb lewat tido mlm tadi....

Aku masuk ke dlm rumah & membuka sedikit pintu bilik tidor arwah... aku melihat arwah tido dengar lena....
Aku terus keluar dr bilik arwah dan menutup pintu. dan terus ke bilik aku menyambung tido.... di sebbkan aku terlalu lena aku tersedar dari tido dan melihat jam pukul 12.00 thari ...


Lepas mandi... aku terus keluar dr bilik aku dan ke ke ruang tamu....

Aku lihat Nazirah & Uddin ada di ruang tamu. ( Uddin - adik aku. dtg ke rumah pada pagi itu utk melihat keadaan arwah yg xsihat)

Aku bertanya kpd Nazirah... "atok dah bangun ker...?"

Nazirah jawap "belom lagi..."

Aku melihat di atas meja Nazirah telah memasak sardin dan nasi pd pagi itu & telah terhidang di atas meja makan..

Aku terus membuka pintu bilik arwah... Dan mengejukkan arwah agar bangun utk makan...

" emak jom bangun makan mak... "

Arwah membuka mata dan mengeling gelingkan kepala sambil berkata " mak xnak..."

Aku terus berkata " bangunlah mak... perut mak kosong tu... nati masuk angin lagi.. Nazirah ada masak sardin tu.. Meh la kita makan sama2.. Mud pun belom makan lagi ni..."

Kemudian aku lihat arwah bangun perlahan lahan... ( Hati aku berkata arwah bersungguh sungguh bangun utk menunaikan permintan ku...) hati aku sayu melihat menggenangkan keadaan itu.... (al-fatihah)

Aku mengiringi arwah ke meja makan di ruang tamu.

Detik ini yg paling aku sayu....

Arwah menyeduk sedikit nasi ke pinggan nyer... Nasi diambil hanya separuh.. Pada aku.. xkisahlah asalkan arwah menjamah nasi sedikit pun jadi lah....

Pada masa yg sama... aku menyedukkan sedikit ikan sardin dan meletakkan ikan sardin itu ke dlm pinggan arwah. tetapi...

Arwah mengambil kembali ikan sardin itu dan kemudian memasukan ke dlm pinggan aku pula... Aku berkata dan menolak perbuatanyer itu dan berkata

" makanlah sikit sardin ni mak.."

Arwah jawap.. "mak xmau... xper.."

Perbuatan ini tidak pernah arwah buat selama ini....selalunyer... klu dia xnak arwah akan menolak ikan itu ke tepi pinggan.. tp kali ni arwah memasukkan ke dlm pinggan aku...

( hati aku menjadi sayu.... al-fahihah)

( hati aku berdetik juga pd masa itu.... tetapi masih xperasaan juga)

(Selepas makan... aku & arwah duduk di ruang tamu menonton tv.)

Arwah duduk di kerusi yg selalu arwah akan duduk...

Dan aku duduk di hadapan arwah... sambil bertanya " mak ada rasa kurang sikit ker...?"

Arwah membalas " kuranglah sikit... tp mak pening kepala la... Kamu ada panadol??"

Aku kata " xder.. Nati Mud tanya aini (is3ku) klu dia ada simpan...."

Aku terus sms is3ku bertanya tentang panadol.

Is3u membalas " Panadol ada dlm laci.. sape demam?" Aku memebalas " emak" . Aku terus mencari panadol tapi xjumpa... Sementara itu arwah bangun dr tempat duduknyer di ruang tamu tadi... menuju ker dlm bilik arwah.

Kemudian aku terus memberitahu arwah.. "panadol x ada la mak" arwah diam sahaja....

Selepas itu aku cuba mencari klu2 ada ubat demam aku yg masih ada.... ada. Tp x sesuai utk arwah ibu ku... (al-fatihah)

Selepas itu, arwah memberitahu ingin masuk ke dlm bilik utk menunaikan solat zohor & berehat.

Arwah masuk ke dlm biliknyer... (Jam menunjukkan pukul 1.30 t/hari )

( itu adalah kali terakhir aku melihat wajah arwah dimasa hayatnyer... )

Setelah semua nyer ok... aku terus masuk kedlm bilik aku... dan membuka internet utk melihat blog ini... klu wana

(http://wanasweet.blogspot.com/2009/03/thankzz-to-saudara-islam-part-3.html)

ada membaca blog aku ni... aku ingin beritahu dimasa, aku taip utk beri komen kpd dia.. ini lah...

"ni pendapat saya : bertudung ke x tanya pd hati sdiri.. klu tahan dengan azap allah kelak selama maner (bertahun) xpakai tudung... (lebih2 lagi azap bagi kaum bapanyer, abg, bapak saudara... atau sebagai nyer lah yg x mengingatkan saudara wanitanyer memakai tudung) tp klu tanyer saya.. suka wanita yg bertudung kerana bila saya lihat "pertama kali" is3 tercinta saya tidak memakai tudung.. ya allah deguppan jantungku bergerak pantass..!! melihat ciptaan allah ini... perasaannyer lain sekali... bila negok wajah dia dgn tidak bertudung. (saya harap awk paham maksud saya)"
March 5, 2009 1:32 PM

(1.32 t/hari )

Selepas sahaja aku komen blog wana.......

Nazirah mengetuk pintu bilik ku memberi tahu arwah telah pengsan.

Aku terus keluar dr bilik dan terus ke bilik arwah.... dan melihat arwah di pangku di atas riba uddin. ( adik aku yg bongsu, yg kebetulan dtg kr rumah ku dan sekali gus meziarahi arwah)

Aku panik & dengan hati yg gementar......

Aku memanggil manggil nama arwah... " mak... mak.... oh mak... mak...."

aku cuba menenangkan perasaan aku dengan beristirafar banyak2... Aku tepuk tepuk sedikit pipi arwah agar dia sedar, sambil memanggil nambgil nama beliau... tp...

Tiada respond. Tangan aku mengigil gigil sambil memeriksa nadi arwah..

Pada masa aku menyentuh nadi arwah... aku "merasakan" satu perasaan..., bagai terputus hubungan aku dengan arwah. (bagai kan terputus hubungan dunia & alam akhirat) Aku cuba memeriksa nadinyer berkali kali... (hati kecil ku berkata tiada denyutan yg aku dpt rasakan pd masa itu) tp..... hati aku menafikan "perasaan" itu... sekeras kerasnyer....yer...!!!

Kerana aku merasakan suhu leher, tangan , kaki dan bandanyer, masih panas....

Akhirnyer... aku menyuruh uddin start injin kerata utk membawa arwah ke klinik berhampiran. Utk mendapatkan rawatan dengan segera....!!

Jam menunjukkan lebih kurang pukul 1.40 thari...

Aku, uddin & Nazirah mengangkat arwah masuk ke dlm kereta.

Sukar nak digambarkan keadaan & perasaan pd masa itu....

( klu di pikir pikir kan memang sayu..)

Jiran di depan rumah aku ada sorg aci india melihat kami mengangkat arwah masulk ke dlm kereta. Beliau keluar dr rumah nyer dan bertanya kenapa? aku xsempat nak bercerita dgn beliau krn nak cepat hantar arwah ker klinik utk pemeriksaan dan sebagainyer... ( hati ku masih beranggapan yg ibuku hanya PENGSAN sahaja... ( Hati ku masih menafikan yg arwah telah tiada.. wpun pd masa itu.... naluriku ada sedikit mengatakan arwah telah tiada.. tetapi hatiku semakin menolak sekeras kerasnyer perasaan itu... ) aku masih tidak boleh menerima kenyataan pd masa itu... krn arwah baru sahaja bersama sama aku sebentar tadi.... )

Dlm keadaan panik itu kami terus menghubungi dan menghantar sms kpd ahli keluarga yg terdekat menyatakan...

" emak pengsan "

Sehingga kredit hp aku plak kehabisan pd masa itu..... bertambah cemas & tension perasaan aku...!!

Aku terus memanggil nama arwah.... sambil menepuk nepuk pipi arwah... Kami terus menuju sebuah klinik rawatan islam berhampiran rumah ku... Aku terus meluru ke dlm klinik memeninta doktor keluar melihat keadaan ibuku yg aku sangkakan, pengsan di dlm kereta...

Seorang doktor wanita keluar & memeriksa degupan jantung ibuku dari dlm kereta sahaja.... Doktor memeriksa dengan tenang... dan akhirnyer memberitahu kami...

" saya dapati degupan jantungnyer telah tiada lagi....." Hati ku masih kaku utk menerima kenyataan doktor itu... Terus doktor itu berkata

" Jika inginkan mengesahan lebih tepat bawalah ke Hospital berhampiran (HUKM Cheras)"

Kami terus mengucapkan terima kasih pd doktor tersebut & bergegas ke HUKM pula... Di sana abg adi telah siap menunggu di Ruang Kecemasan.

Sampai di sana pramedik mengangkat arwah ke atas troli dan membawak ke dlm ICU. Kami tak di benarkan masuk. Hanya abg adi yg mengiringi arwah masuk kedlm... Kami menunggu di luar ICU dgn berbagai bagai perasaan bermain di masa itu..

Masa itu aku, Uddin & Nazirah berdebar debar & kami mundar mandir kesana ke mari menunggu jawapan dr abg adi... (Kak Nora - is3 abg adi pun ada bersama sama kami pd masa itu)

Dlm 15 minit kemudian abg adi keluar membawa jawapan.... dan memberi tahu Nazirah & kak nora... Dia membawa berita " Ibuku telah tiada lagi.."

Pada masa itu aku tiada di citu.. krn aku menghubungi hp is3 aku memberitahu prihal arwah....

Kemudian... aku lihat dr jauh Nazirah menagis dengan sedu dan di tenangkan oleh kak nora.

Aku terus mendapatkan mereka... Dan kak nora memberi tahu kpd aku....

" Mud... emak dah tak de mud tau kan....??? "

Aku tersetak dengan kenyataan kak nora itu... bagaikan jantungku tidak bedegup seketika.

Ketika itu juga aku terus masuk kedlm ICU bila nampak pintu ICU dibuka... Aku mencari jenazah arwah... Tiba2 aku nampak abg adi di dlm, bersama sekujur tubuh yg telah ditutup mukanyer dgn kain putih...!! ALLAH.....!!! hati aku tersetak....dan sayu.... allah sahaja yg tahu perasaan aku pd masa itu... ujian aparkah ni... yg aku harus tempuhi.... aku xsanggup melihat tubuh ibu ku sebegini... ya allah ampun dosa2 nyer ya allah...!!! dlm hati ku berkata...

Dlm pada itu tiba2..... tanpa aku sedari air mata aku menitis mengenangkan arwah...

Kemuadian dtg seorag pembantu di dlm ICU itu menghulurkan surah YASSIN. Aku tidak dapat menahan perasaan aku ketika itu, lalu aku merebah diri di pangkuan jenazah ibu tercinta...

(al-fatihah)

Kemudian ahli keluarga dan saudara mara telah ramai menunggu jenazah di bilik mayat utk tujuan membawa arwah keluar... Kelihat semua adik beradik & saudara mara kelihatan sangat pilu... ada sorg kakak aku hampir2 pengsan melihat jenazah ibuku... (dia ada masalah darah tinggi) aku cuba tenangkan beliau.....

alhamdullilah tidak sampai 45 minit jenazah ibu telah dibenarkan di bawa keluar... Urusan & proses membawa keluar juga mudah... Mungkin sbb arwah telah berusia dan arwah juga ada sejarah perubatan di HUKM selama ini... itu yg menjadikan proses berjalan lancar. alhamdullilah....

Akhrinyer kami memutuskan membawa jenazah ke rumah adik lelaki arwah (ayah chu) di Cheras Baru.

Sampai shj jenazah di sana.... kami sibuk menyediakan kelengkapan katil utk meletakkan jenazah dan perkara2 yg lain...

Dan akhirnyer.... kami semua sepakat ingin mengkebumikan jenazah selepas sembayang JUMAAT esok di masjid Cheras Bahru...

----Tanggal 06 March 2009 - JUMAAT

alhamdullilah.... Selepas memandikan jenazah ( semua dilakukan oleh anak2, menantu2, cucu2, saudara mara wanita yg memandikan arwah ) dengan tunjuk ajar drpd ustazah...

Kemudian... dlm pulul 12.45 jenazah dibawa ker masjid utk di sembahyamgkan...

sampai di masjid ramai org bersiap sedia utk bersambahyang jumaat... Sebaik sahaja sebyg jumaat telah selesai membaca doa yg terakhir... Kami terus mengusung jenazah ke ruang hadapan imam utk tujuan sbyang jenazah... org ramai terpinga pinga & tertanya tanya jenazah siapa kah ini....???

alhamdullilah..... arwah ibuku dpt di sembyangkan dgn ramai org...... waktu ini sekali lagi aku menitiskan air mata.... alhamdullilah.....!!!

Pada pukul 2.30 petang, jenazah dibawa pula ke tanah perkuburan islam di jln kuari cheras.

Jenazah selamat disemadikan pada pukul 3.40 petang...

alhamdullilah... semuanyer berjalan dengan lancar seperti yg dihajati oleh arwah... ada juga aku mendengar arwah berkata

" esok klu masa aku dah tiba... biarlah aku pergi dgn senang dan xbanyak menyusahkan org....." begitulah ungkapannyer tiap kali dia menerima berita kematian dr sesiapa pun.... dan sekarang hajatnyer telah tertunai..... amin..... (al-fatihah)

Dan sekarang tinggal aku bersama is3 tercinta & Nazirah di dlm rumah aku...

Tapi..... yg menyedihkan aku buat masa ini.... adalah ............ melihat




Bilik tidur arwah - di cinilah arwah menghembuskan nafasnyer yg terakhir di dlm tido...



meja, ubat2 arwah, tuala kecil, botol minuman, pengaru belakang arwah dan talifon.



(selimut dan batal arwah)



( Kerusi merah - utk arwah bersolat duduk & almari)


( al-quran milik arwah & baju harian yg dipakai oleh arwah )

(bekas2 ubat arwah di simpan rapi )



( Ini yg aku paling xsanggup aku tengok... dan akhirnya menitiskan air mata....) Baju terakhir arwah pakai utk kemajlis maner2.....


( ini tempat duduk yg selalu arwah duduk "makan" bersama2 aku...)

( tempat arwah selalu duduk berehat - utk menonton tv & berborak2 )



( waktu ini juga aku merasa sebak.... apabila membuka laci arwah yg berkunci tersimpan kemas barang2 kemas arwah... )



( dan menambahkan terharu aku lagi.... arwah menyimpan resit bayaran zakat yg aku bayar utk arwah tahun lepas 2008 juga tersimpan di dlm laci ini... )
- tanda arwah menghargai pembayaran tersebut... yg membuat aku xtahan utk menitiskan air mata... ni adalah kali terakhir aku membayar zakat utk arwah ibu ku...



(laci ini telah dikosongkan. aku telah memberikan peninggallan barang2 kemas arwah kpd abg aku, abg adi) - utk tujuan zakat & sebagainyer...



(rantai tangan ni adalah antara kegemaran arwah )



( gelang tangan yg di atas sekali adalah hadiah dr aku buat arwah sewaktu hari ibu yg lepas )



(Langsir rumah yg disimpan & di lipat kemas oleh arwah di dlm almari)



( kerajinan arwah terselah di dlm dia menjaga perca2 kain yg lebih2 di ikat kemas oleh arwah )

----- BAGAIMANA AKU BOLEH MELUPAKAN SEMUA ITU-----????
----- KERANA SEMUANYER..... ADA DI DLM RUMAH KU........


----Tanggal 10 March 2009 - SELASA

aku ke PUTRAJAYA menyelesaikan urusan "pendaftaran kematian"



tapi aku dimaklumkan oleh mereka yg kami lewat utk melaporkan kematian kpd pihak pendaftaran..... jadi kami kena membuat surat sumpah + membayar denda...

Tension aku sekejap!! nak cari untung jer dorang ni....!!

Mengikut prosedur mereka. ( Jika meninggal PADA hari ini.... ESOK kena melaporkan kpd pihak mereka dgn apa cara sekali pun....)

Maner sempat... semua saudara mara nak menguruskan jenazah & melihat jenazah buat kali terakhir.... tentulah ada yg tidak teringat nak buat laporan... emm.. xperlah benda dah jadi...

Nasib baik..... buat akur sumpah semua di bangunan yg sama. klu x..... emmm.... susah juga..


Kena bayar denga RM15


( Akhir sekali saya ingin mengucap JUTAAN "Terima Kasih" kepada yg datang & mengirimkan "takziah & menderma" )
Hanya allah yang membalas jasa baik anda semua.....
p/s : Maaf kerana mengambil masa yg agak lama tuk menulis entry ni... Ianya mengambil masa lebih dr 7 hari menulis utk entry ini.. krn setiap kali aku menaip.... setia kali itu juga aku akan menitiskan air mata... krn mengingati satu per satu detik2 & kenangan2 terakhir aku bersama arwah.... aku amat sedih.......
Sekarang aku SUDAH MERASA LEGA & PUAS bercerita & berkongsi kenangan suka & duka aku bersama sama arwah IBU ku yang TERSAYANG.... ALHAMDULLILAH....

Marilah kita sama2 mendoakan agar roh arwah ibuku (Hajah Sariah Binti Salleh) berada di dlm golongan org2 yg allah sayangi...... AMIN.....
(AL-FATIHAH).

10 comments:

chemistry_lady said...

Ya allah.. aja rasa sedih sgt baca post pakcik ni.. rasa xsanggup nk baca sbnrnya dr mula.. tapi pasal rindu kat atok..

part paling aja xtahan utk nangis masa tgk atok punye penggaru belakang (sbb arwah selalu guna) dgn harga resit zakat (rm 5.20 je tp atok still simpan..begitulah arwah adanya.. suka menyimpan benda2 dgn rapi sekali)..

terlalu byk kenangan dgn arwah.. pasal atok yg 'bela' aja dari kecik lagi.. al fatihah...

azie said...

Salam.. Pakcik Mahmud.. saya kawan hajar mariah.. AlFatihah saya sedekahkan kepada arwah. Pakcik Mahmud anak yang baik.. moga doa kalian anak2 mengiringi arwah sampai bila2..
Sesungguhnya dari Dia kita dtg kepada Dia kita kembali.. amin..
AlFatihah..

MimY HaMiD said...

amud...takziah..menitis air mata aku...hmmm...faham sgt perasaan hiba yg kau alami...aku tau betapa erat nya hubungan kau n arwah ibu..kenangan2 jumpa arwah ibu kau masa kami beraya masih diingatan...semoga arwah di tempatkan disisi org yg beriman..tabahkan hati yer amud...

hajarmarlina said...

kitaorang nak ucapkan terima kasih yang tak terhingga kat pakcik and makcik sebab sudi jaga atok..kakna tahu atok sayang dengan pakcik..jd pakcik jgn la sedih2 okay..

Jenna said...

salam takziah..alfatihah

S said...

al-fatihah .

pakcik jgn sedih sedih okey .

kalau pakcik sedih , kitorang ni lagi lah

serius rasa down sgt bace entry pakcik ni

rindu gilee dgn ayam masak merah atok .

ya allah , rindu sgt dgn atok

tak sangke tahun ni kita beraye tanpa dia :""""(

tHEoNeANDoNLy said...

pada semua.... TIMA KASIH DI ATAS UCAPAN TAKZIAH & DOA ANDA semua... Hanya allah sahaja yg dpt membalas nyer.... - AMIN -

Shitsurei shimashita said...

takziah abg mud, saya sungguh sedih skali membaca coretan ni. semoga beliau ditempatkan di kalangan org yg beriman.

tHEoNeANDoNLy said...

AMIN.... tima kasih dgn ucapan & doa shitsurei shimashita itu... hanya allah yg dpt membalas kesudian & kebaikan awk mendoakan buat ibu saya... AMIN...

Anonymous said...

byk2 lah berdoa kpd tuhan supaya rohnya sentiasa bersama2 org2 yang beriman..
amin